Hermed et alternativt forslag til overvejelse ved den videre udvikling af værftsområdet.

 Riv alt ned, næsten!

De frigjorte bygninger på værftsarealet, Værftshallerne, er og bliver en udfordring for os alle i Helsingør.

Umiddelbart bliver man fristet af beliggenhed, af den megen plads, af de ældre bygninger og af visionerne om de mange muligheder.

Ved nærmere eftertanke må man dog stille spørgsmål ved mange af mulighederne og ved omkostningerne ved at ændre bygningerne til fremtidige formål.

Bygningerne er gamle. De er slidte af mange års anvendelse til tung produktion. De savner enhver form for moderne faciliteter.

Bygningerne skal derfor totalt renoveres. Omkostninger på mellem 250 og 400 millioner kr. har været nævnt.

 

På den baggrund er det relevant at stille nogle spørgsmål.

Er bygningerne værd at bevare?

Hvilke nye og bedre faciliteter kan man etablere for de samme budgetter?

Er det overhovedet ønskeligt at bevare den tætte bebyggelse på dette sted?

Hvilke kvaliteter kan vi tilføre området ved at fjerne de fleste bygninger og ved begrænset nybyggeri?

 

Det er min umiddelbare vurdering, at fremtidig anvendelse af området som udgangspunkt skal hvile i sig selv. Nye brugere af området skal stille med deres egen finansiering. Finansiering må ikke blive en kommunal opgave.

På den baggrund skal jeg foreslå, at man i det videre arbejde seriøst overvejer en samlet nedrivning af de fleste bygninger. Det vil skabe en forskønnelse af området. Bygningerne er gamle, grimme og uden særlig kvalitet. De er blot store og grimme. Den “nye” montagehal, bygning 21, er en traditionel og tung betonbygning, men helt malplaceret i området.

En sanering af området vil også give plads til de manglende, men helt nødvendige parkeringspladser tæt på bibliotek og teatersal. Bygning 14 bør dog bevares. Den har karakter af en traditionel industribygning. Samtidig er den stor og rummelig. Den vil kunne supplere kulturværtet og tilføre kommunen en stor, centralt beliggende multihal til store koncerter, til udstillinger og til konferencer. Her vil også være plads til indretning af faciliteter til bespisning af mange gæster.

Uanset hvad, så vil sanering, etablering af parkeringspladser og evt. nyindretning af bygning 14 kræve kommunal medfinansiering.

Poul Bernt Jensen